Designskolen Kolding, transformation
Designskolen Kolding, Transformation
Projekt
Designskolen Kolding, Transformation
Beliggenhed
Kolding
Areal
8.650m2
Status
Konkurrenceforslag
Arkitekt
MIKKELSEN ARKITEKTER A/S og SKALA Arkitekter
Vores forslag til Designskolen Kolding fokuserede på fortætning, sammenhæng og klare rummeligheder.
Med transformationen af Designskolen Kolding, igangsættes en større forandringsproces, der vil danne gode betingelser for en samtidig grøn omstilling. Med vores forslag, så vi transformationen som en langtidsinvestering i bygningens fremtidige værdi, hvor blandt andet materialeforbrug, genbrug, indeklima, brugervenlighed, samt omkostninger til drift og vedligehold er nøgleord.
Vi arbejdede med en holistisk tilgang, hvor bygningsgeometri, gennemtænkt disponering af funktioner og en effektiv klimaskærm kombineres med energieffektive installationer og optimale driftsbetingelser.
En grøn ramme for det gode studieliv
Vi opfatter morgendagens bæredygtige byggeri som regenerativt og med transformationen af Designskolen Kolding søgte vi løsninger, der kunne indgå i en cirkulær dagsorden, hvor den bedst tænkelige balance opnås mellem bevaring af jordens ressourcer, investeret økonomi og rammen for det gode liv.
Designskolens primære målgruppe er studerende og personale, som vi mener skulle stå i centrum for designprocessen, så vi i et tæt samarbejde kunne sikre at fremtidens Designskole danner levedygtige og robuste rammer for værdiskabende mellemmenneskelige relationer.
Vi arbejder med social bæredygtighed, hvor vi med vores design, fremmer interaktion mellem forskellige typer brugere, sikrer inklusion og tilbyder rumlig variation, der respekterer den enkeltes læringspræferencer. Dette ville blandt andet sikres ved at bygningens funktioner er tilpasningsdygtige og nudger brugerne til bevægelse, interaktion med andre brugere og ansvarlig adfærd.
En levende organisme
Vi genbruger husets materialer og tektonik og bringer det i spil til et bæredygtigt arkitektonisk udsagn med sans for løsninger, der har kvalitet, både i dag, men også på den længere bane.
Vi anskuer Designskolen som et økosystem, hvor vi bygger og transformerer med det vi har til rådighed i bygningen på en måde hvorpå vi fremelsker det oprindelige modulære byggeris kvaliteter.
På den måde vil eksisterende materialer få lov at spille nye roller og vi minimere tilførslen af nye materialer til bygningsmassen.
Herfra hvor jeg står
Vi disponerer overordnet skolens funktioner efter grader af fordybelse og aktivitet. Her er plads til alle - og individet.
Der arbejdes med læringsmiljøer og hvordan den enkelte studerende kan anvende huset til at udnytte sit fulde potentiale.
Gennem store studieområder, mindre klynger, værksteder og nicher (vandhuller), er det muligt at sikre et varieret og velfungerende studiemiljø – der er kendetegnet ved høj fleksibilitet i arbejdsgang og fokus på interaktion blandt studerende, undervisere og eksterne partnere med design og vidensdeling som omdrejningspunkt.
Vi bygger videre på det der var og er
Vi arbejder positivt med begreber som spor, atmosfære, fortætning og nærvær, for at styrke en autentisk identitet der kan danne ramme for et diverst og inkluderende studiemiljø.
Vi arbejder med bygningens transformation, på en måde, der som den japanske reparationsteknik kintsugi (’at forbinde med guld’) efterlader en synlig, men respektfuld reparation af det der var.
Med andre ord, arbejder vi med ærlige og ligefremme sammenstød mellem nyt og gammelt og tror på en prioritering af den økonomiske ramme i opgaven, hvor vi hellere fokuserer de bygningsmæssige indgreb, end smører tyndt ud over den samlede bygningsmasse.
Lignende projekter